کلاس تابستانی( جلسه سی و نهم) روش حل مسئله
دانش آموزان عزیز سال قبل با روش های حل مسئله آشنا شدبد. از این پس هر جلسه به مرور یکی از این روش ها می پردازیم.
مهارت حل مسئله ( مدل چهار مرحله ای پولیا)
فرایند تفکر حل مسأله برای افراد مختلف متفاوت است. پولیا تلاش کرده تفکر حل مسأله را به نوعی مدل سازی کند. او الگویی چهار مرحله ای را مطرح کرده است. در فرایند حل مسأله این چهار مرحله چهار گام طی می شوند تا یک مسأله ریاضی به طور کامل حل شود. مدل چهار مرحله ای او به این مشکل است:
1 ) فهمیدن مسئله :
یعنی تشخیص دادهها و خواستههای مسئله و ارتباط بین آنها
2) طرح ریزی کردن :
قصد کردن برای حل مسئله ( انتخاب راهبرد )
3 ) حل مسئله :
با توجه به راهبرد انتخاب شده و فهم مسئله به حل آن اقدام میکنیم .
4 ) برگشت به عقب :
راه حل و روشهائی را که در حل مسئله از آنها استفاده شده را مجدداٌ بررسی و امتحان کرده تا جواب به دست آمده همان خواستهی مسئله باشد .
اولین روش «رسم شکل» است.
به ادامه مطلب توجه کنید.
۱) رسم یک شکل (یا یک تصویر کلی)
یک تصویر یا شکل، در گفت و گوها یا ارتباط های کلامی نقش موثری دارد و می تواند ارتباط بین مکان ها و موقعیت های دور از هم را به سادگی و روشنی نشان دهد.
در ریاضیات نیز رسم شکل کمک می کند تا مسائل قابل فهم تر شود و حل آن آسان تر گردد. راهبرد رسم شکل به شما کمک می کند تا راه حل درست را پیدا کنید. حتی اگر بتوانید بدون استفاده از رسم شکل مسئله را درست حل کنید، باز هم شکل را رسم کنید.
به مثال زیر توجه کنید:
مزرعه داری در مزعه خود ۹ حیوان دارد.(مرغ و گوسفند) مجموع پاهای این حیوانات ۲۸ است. مشخص کنید چه تعداد از این حیوانات مرغ و چه تعداد گوسفند است؟
پاسخ: با رسم یک شکل ساده می توان به این سئوال پاسخ داد.
اکنون با روش رسم شکل به سئوال زیر پاسخ داده و برای جلسه بعد کلاس در مدرسه پاسخ را به همراه بیاورید.
یک شب که پادشاهی از گرسنگی ، نتوانست بخوابد به آشپزخانه سلطنتی رفت و در آنجا ظرفی پر از انبه یافت. چون گرسنه بود ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |