کلاس تابستانی(جلسه چهل و سوم) روش حل مسئله
بعضی از مسائل به روش دیگری به نام « روش حدس و آزمایش» قابل حل هستند.
به ادامه مطلب توجه کنید.
۵) حدس و آزمایش
حدس و آزمایش در فهمیدن مسئله به ما بسیار کمک می کند و به طور شگفت انگیزی نقطه ی شروع حل مسئله را به ما نشان می دهد. این راهبرد گاهی خیلی سریع به جواب می رسد و گاهی ممکن است امیدوارکننده نباشد. نباید دلسرد شویم بلکه باید با سازمان دهی بهتر و نظام دار همراه با سماجت، برای حل مسئله تلاش کنیم.
وقتی حدس می زنیم و آزمایش می کنیم، باید اعتقاد داشته باشیم که می توانیم مسئله را حل کنیم؛ حتی اگر در آغاز نتوانسته باشیم آن را خوب درک کنیم. پس از حدس زدن، نوبت به آزمایش کردن حدس می رسد که نیازمند اجرای عملیات ریاضی و محاسباتی است. گاهی ماهیت مسئله چنان است که با حدس و آزمایش نمی توان جواب را به راحتی به دست آورد ولی می توان تقریب و تخمین خوبی برای جواب به دست آورد.
به مثال زیر توجه کنید:
مسئله ی دست فروش
دست فروشی اجناس خود را در یک دبستان ابتدایی به حراج گذاشته بود. او هر قلم جنس را به قیمت هزار تومان می فروخت و سعی می کرد به هر دانش آموزی ( مشتری ) فقط یک قلم جنس بفروشه ! البته اگر دانش آموز پایه اول بود ، می توانست جنس مورد نیاز خود را به نصف قیمت هم ازا و بخرد . دست فروش در پایان روز متوجه شد که همه ی دوازده قلم جنس خود را فروخته و 9500 تومان به دست آورده است . در صورتی که او از هر خریدار فقط یک اسکناس هزار تومانی یا پانصد تومانی دریافت کرده باشد ، چند اسکناس هزار تومانی و چند اسکناس پانصد تومانی دارد ؟
حواستان را جمع کنید ، به طور تصادفی و بی حساب حدس نزنید ، بلکه رویه نظام دار و بسیار منظم را به کار ببرید . برای نقطه شروع بهتر است جدول زیر را تکمیل کنید و حدس های خود را بررسی کنید .
درستی حدس |
مجموع پانصد تومانی ها |
مجموع هزار تومانی ها |
پانصدتومانیها |
هزار تومانیها |
حدس ها |
|
|
|
|
|
اول |
|
|
|
|
|
دوم |
|
|
|
|
|
سوم |
|
|
|
|
|
چهارم |
با توجه به مطالب یال به سئوال زیر پاسخ دهید:
سئوال: امید و آرزو روی هم 10 تا شکلات دارند . تعداد شکلات های امید 2 تا بیشتر از تعداد شکلات های آرزو است . امید چند تا شکلات دارد ؟