جلسه سوم کلاس های تابستانی پایه هشتم - روش های حل مسئله
سومین روش حل مسئله «روش حذف حالت های نامطلوب» است.
به ادامه مطلب توجه کنید.
۳) حذف حالت های نامطلوب
حذف حالت های نادرست و جست و جوی تناقض ها یکی از راهبردهای با ارزش برای حل مسئله است. با در نظر گرفتن همه ی حالت ها و تنظیم یک جدول، به راحتی می توان حالت های نادرست را کنار گذاشت. اگرچه بعضی اوقات این کار آسان نیست، با این حال، بسیاری از حالت ها را می توان به سرعت حذف کرد. توجه داشته باشید که برای راهبرد حذف حالت های نامطلوب، استفاده از راهبرد رسم شکل یا تنظیم جدول نظام دار بسیار کارآمد است.
مثال) از سمانه خواسته ایم عددی بین 1 تا 50 را انتخاب کند. با حداقل تعداد سوالات، باید آن عدد را انتخاب کند. دقت در نوع طراحی سوال تکنیک کار است. در زیر برخی از سوالاتی که از سمانه، شده است را میآوریم، به عقیده شما، کدام نوع سوالات میتواند، تعداد بیشتری از اعداد نامطلوب را حذف کند؟
-آیا این عدد زوج است؟
-آیا این عدد اول است؟
- آیا این عدد بزرگتر از 25 است؟
شما نیز با یک تمرین این کار را، تجربه نمایید.
گاهی لازم است به سراغ راه حل هایی برویم که با سرعت بیشتر و دقت بالا عمل میکنند. مسلماً راه حلی که مراحل کمتری دارد، مطلوب ماست.
شما باحل سئوال زیر با این روش بیشتر آشنا می شوید. در جلسه اول پاسخ این سوال را به همراه داشته باشید.
سئوال: اگر هر بار از تخم مرغهای داخل سبد دو تا برداریم یک تخم مرغ باقی خواهد ماند .اگر هر بار سه تا برداریم دو تخم مرغ باقی خواهد ماند.اگر هر بار چهار یا پنج یا شش تخم مرغ برداریم آن گاه به ترتیب سه و چهار و پنج تخم مرغ باقی خواهد ماند ولی اگر هر بار هفت تا از آنها برداریم هیچ تخم مرغی در سبد باقی نمی ماند.کم ترین تعداد تخم مرغهایی را که می توانسته در سبد بوده باشد بیابید؟