کلاس ریاضی

آموزش مجازی ریاضی

کلاس ریاضی

آموزش مجازی ریاضی

درباره بلاگ
کلاس ریاضی

هدف از راه اندازی این وبلاگ آشنا کردن دانش آموزان با روش های نوین آموزشی در رشته ریاضی است.

طبقه بندی موضوعی
۲۱ آبان ۹۱ ، ۱۵:۰۳

بردارهای واحد مختصات

بردارهای واحد مختصات


در چند سلول قبل با جمع بردارها آشنا شده ای شکل روبه رو بردار a را نشان میدهد. این بردار برابر با حاصل جمع دو برابر افقی و عمودی a۲ , a۱ است.
               
هر برداری در دستگاه مختصات را میتوان به صورت حاصل جمع دو بردار (دو مولفه) افقی و عمودی نوشت. در حقیقت با این کار یک بردار را به دو بردار افقی و عمودی یا به دو مولفه ی افقی و عمودی تجزیه می کنیم .

مثال: هر یک از بردارهای زیر را به دو مولفه ی افقی و عمودی اش تجزیه کنید و جمع متناظر با آن را بنویسید.

          

                      

 

                               


بردارهای واحد مختصات

به قسمت اول مثال قبل دقت کنید. بردار از جمع دو بردار افقی و عمودی ساخته شده است. طول بردار ۷,a۲ واحد و در جهت منفی محور X ها است و طول بردار a۲ ، ۴ واحد و در جهت منفی محور y ها است. این دو بردار را میتوان به 

صورت روبه رو نوشت:

حاصل جمع این دو بردار نیز می شود:

برای قسمت های بعدی مثال هم میتوانیم این کاررا انجام دهیم

به طور قراردادی بردار را I و بردار راi می نامند. بردار یک بردار افقی به طول ۱ واحد است. بردار هم یک بردار عمودی است به طول ۱ واحد. این دو بردار را بردارهای واحد مختصات می نامند.


نکته: مشابه مثال های قبل هر برداری را میتوان به صورت حاصل جمع مضرب هایی از این ۲ بردار نوشت.


مثال:        

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۰۸/۲۱
اکرم دولت آبادی

نظرات  (۱۱)

ممنون خانم واقعا ازش استفاده کردم
پاسخ:
خوشحالم
۲۲ آبان ۹۱ ، ۱۹:۱۷ پریسا شکری

سلام  خانم خسته نباشید

مرسی استفاده کردم

پاسخ:
خواهش می کنم
۲۳ آبان ۹۱ ، ۲۲:۳۷ فاطمه دهگلی

خانم ممنون.

ازاین توضیحات شمامن همه چیزوراجع به مختصات فهمیدم.

سلام
خداقوت

ممنونم عالی بود

Thanks
وب قشنگی داری .... به وب منم بیا و نظر بزار خوشحال میشم
۱۱ خرداد ۹۳ ، ۰۹:۴۵ فاطمه قاسمی زاده
خسته نباشید من کلاس هشتم قبول شدم ووازآنجایی که برای ریاضی هشتم هنوزکلیپ یا مطلب آموزشی نگزاشتند من هم سعی میکنم مطالب سوم راهنمایی رابخونم اگه میشه ازاول تا آخر توضیح قضیه فیثاغورث>زاویه محاطی ومرکزی >وپیداکردن یک عبارت جبری روتو وبلاگتون بزارین

 

مرسیییییییییییییی

 

 

 

 

 

 

 

 

سلام سایت خوبی است ولی برای من عکس را وا نمیکند
توضیح خوبیه ولی سطحش خیلی پایینه
داداش گوزیدی با این مطالب آشغالت

بببدددددد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی